fbpx

Dlaczego warto zainwestować w konfigurator produktu?

Początkowo technologie umożliwiające konfigurowanie produktów były odbierane przez sprzedawców jako zamach na ich wiedzę. Wielu obawiało się, że algorytmy i bazy danych wyeliminują ich z procesu sprzedażowego. Dziś sytuacja ta wygląda zgoła inaczej. Sprzedawcy w konfiguratorach widzą sojuszników w walce o klienta. Dlaczego?

Czym są konfiguratory produktu?

 

Konfiguratory produktów i usług to specjalne aplikacje, które umożliwiają klientowi lub sprzedawcy dobór elementów składowych produktu końcowego idealnie pod potrzeby kupującego. Konfiguratory są częstym elementem stron internetowych i e-sklepów, a także komputerów sprzedawców dóbr i usług.

 

To, co wcześniej wykonywał człowiek zaopatrzony w katalog produktów, specjalistyczne tablice i kalkulator, dziś może zrobić komputer wyposażony w odpowiednie oprogramowanie. Gdy zatem zgłasza się do nas potencjalny klient zainteresowany zakupem np. mebli kuchennych, możemy czerpiąc z wypracowanych baz danych (szafek, frontów, uchwytów, okuć, blatów, elementów mechanicznych itp.) szybko zestawić i wycenić potrzebne do tego elementy. Co zyskujemy? Oto trzy najważniejsze cechy:

Zaleta 1: czas

Dziś czas to pieniądz. To powiedzenie chyba jeszcze nigdy nie było tak dosłowne, jak dzisiaj. Klient nie chce czekać kilku dni na otrzymanie oferty. Im szybciej mu ją dostarczymy, tym większe mamy szanse, że entuzjazm do zakupów mu nie minie. I nie chodzi wyłącznie o typowe dobra kupowane pod wpływem emocji, jak perfumy czy wieczne pióra. Często za zakupem nowego telewizora czy decyzją o wakacjach w tropikach też stoją emocje – jakiś incydent, który stał się przysłowiową kroplą przepełniającą dzbanek. Dla przykładu po upalnym weekendzie wielu klientów decyduje się na zamówienie klimatyzatorów. Jeśli na kalkulację przyjdzie im czekać dwa tygodnie, to ich pragnienie zakupu może ostygnąć, szczególnie gdy upały w tym czasie się nie powtórzą.

Dla naszych klientów czas jest też często najważniejszym kryterium wyboru dostawcy. Jeśli konkurenci mogą szybciej zareagować na jego potrzeby (a w przypadku zestawiania ofert przez firmy posiadające i nieposiadające konfiguratora różnica może sięgać nawet tygodni), to im powierzy realizację. Konieczność dłuższego niż u innych dostawców oczekiwania na ofertę może wręcz odebrać jako brak zaangażowania.

A zatem możliwość szybkiej reakcji na zapytanie klienta może dać sprzedawcy szansę na kontrakt.

Zaleta 2: mniejsze ryzyko błędów

Niestety, błędy w kalkulacjach dla klientów są dość powszechnym zjawiskiem. Szczególnie, gdy wycenie podlega skomplikowany  produkt lub usługa, na który składa się wiele elementów. Elementów, które – dodajmy – mają także różne warianty co do wielkości, materii wykonania, źródła pochodzenia itp.  Do tego dochodzą jeszcze wybory związane z czynnikami zewnętrznymi np. temperaturą, miejscem użytkowania, zjawiskami atmosferycznymi itp. Sprzedawca przygotowujący ofertę musi wziąć pod uwagę niekiedy setki zmiennych. Jeśli pomoże mu w tym system, ryzyko pominięcia lub niedoszacowania niektórych elementów znacznie spada. System stojący za konfiguratorem produktu po pierwsze czerpie z aktualizowanych baz danych. Po drugie wyposażony jest w algorytmy, które zapobiegną pomyłkom i kolizjom w doborze elementów (gdy jeden wybrany nie pasuje do drugiego). Sprzedawca otrzyma na przykład komunikat, że wybrany przez niego element nie nadaje się do pracy na wolnym powietrzu, gdzie ma stać finalny produkt.

A zatem konfiguratory produktu zmniejszają ryzyko złożenia błędnej czy niedoszacowanej oferty.

Zaleta 3: lepsze wykonanie

Praca z konfiguratorem ma jeszcze jedną wspaniałą zaletę – obniża ryzyko reklamacji po sprzedaży. Wynika to nie tylko ze wspomnianego wcześniej komunikowania przez system ewentualnych niedopasowań i braków. Drugą przyczyną jest to, że konfigurator produktu często wyposażany jest w moduł projektowania, nierzadko w 3D. Umożliwia to klientowi „obejrzenie” finalnego produktu przed zakupem i znalezienie ewentualnych obszarów, które chciałby zmienić. Co więcej –  program łatwo można powiązać z systemem zarządzającym logistyką i produkcją. Po złożeniu zamówienia przez klienta, dział zakupów dostanie automatycznie listę elementów składowych zamawianego produktu. Pozwoli to szybko sprawdzić, które składniki są dostępne w magazynie, a które należy zamówić. Analogiczny komunikat wraz z zatwierdzonym przez klienta projektem otrzyma też dział produkcji, który będzie miał za zadanie złożyć wszystko w całość. W fabrykach pracujących w systemie Przemysłu 4.0. wszystko to może nawet dziać się automatycznie, przy minimalnym udziale człowieka. Maszyny otrzymają projekt i podejmą produkcję.

A zatem konfiguratory produktu pomagają w szybkiej i bezbłędnej produkcji.

 

Wspomnieliśmy tu zaledwie trzy z wielu zalet, jakimi cechują się konfiguratory produktów. Warto przyjrzeć się bliżej tej technologii i zobaczyć, jak bardzo zyska dzięki nim proces sprzedażowy.

‹ BACK